Det bor en dömande liten rackare i varje själ

Skärpning, på riktigt. Det är lustigt hur man så enkelt kan döma en människa på förhand. Jag har alltid tyckt att jag varit grym på att inte göra det. Men jag hittar små tecken på att jag är precis lika kass som alla andra. Jag läste i någon undersökning för inte så länge sedan att det tar ca 4 sekunder (!?) för en person att få ett första intryck av en annan individ. Klarar man inte av att prestera bra under dessa ynka fyra sekunder är man alltså totalt körd? Riktigt så illa kan det inte vara, men det jag syftar på är att bara genom att se på en människa i fyra sekunder tror man sig veta hur denna person fungerar och är. Efter fyra sekunder vet jag inte riktigt om jag har hunnit fälla en rättvis dom, men jag ska inte sticka under stolen med att det säkert händer eller har hänt. Men nu får det räcka med detta dömande, ingen gillar ju att bli dömd på förhand, så varför ska man då utsätta någon för det. Trotsa första intrycket och försök lära känna den riktiga personen bakom skalet istället, haha predikan.

Exempel; Lina var 6 år, hade precis börjat på förskolan och satt i en ring på golvet för att presentera sig. Mittemot sitter en liten tjej med lugg som jag direkt lägger märke till. Jag tycker nog inte om denna flicka och jag ogillar hur hon ser ut, tänker jag för mig själv. Sex månader passerar och vi blir bästa vänner, elva år passerar och vi är fortfarande bästa vänner och har upplevt allt tillsammans. Vad skulle hänt om jag bara struntade i mitt första intryck och gick vidare i livet? Förmodligen inget hemskt men jag skulle gått miste om en lång och fin vänskap.

Det jag till sist vill säga är att genom att döma en person från början kan man också bli väldigt överraskad. Jag har blivit positivt överraskad för inte allt så länge sedan och jag tycker det är otroligt spännande när man dömt någon och tror sig veta exakt hur den människan är och när man då sedan blir överraskad och finner att personen är en riktigt sköning, det kan ju inte bli bättre när man tar fel och märker mer och mer hur fel man hade. Right?

Slut på predikan, nu är det dags för kopiösa mängder glass och myskläder!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback