Drömmar

Det var i förrgår jag såg ett inslag på nyhetsmorgon (perfekt att vakna till) där jag blev lite konfundersam. Samtalämnet var drömmar, vad människor hade för drömmar och varför det kallas just drömmar. Är det så omöjligt att uppfylla en dröm eller är vi bara pessimister? Jag tror i alla fall att det är ytterst viktigt att ha drömmar och vara inställd på något i livet. Man behöver inte ha mål, det avskyr jag för övrigt. Livet ska vara spontant och enkelt enligt mig. Drömmar behöver inte vara stora, det kan vara alltifrån att få jobbet man vill ha eller våga prata med en person man alltid velat prata med. Den vanligaste drömmen människor hade var tydligen att bli miljonärer. Det var spännande tycker jag, då jag inte tror att pengar gör en person lyckligare. Självklart underlättar det att innehava en del pengar för att kanske kunna uppfylla sina drömmar, men å andra sidan höjs ribban automatisk när man har pengar anser jag. Man blir kräsen, aldrig nöjd och sällan glad för det man har. Bara en åsikt av många, självklart kan jag ha fel. Men lycka kommer inifrån, inte utifrån av materialla ting. För att komma tillbaka till drömmar så kan jag meddela att jag inte har så extremt många. Jag bär på fyra riktigt stora drömmar som är långt ifrån omöjliga som tur är.

1. Hoppa fallskärm. En önskan jag har haft sedan jag var liten. Känslan av att bara falla helt fritt med hela världen under sig måste vara gudomlig. Så jag har satt en ålder för bäst- före- datum; 20 år och inte en dag äldre! Då ska jag bara ha samlat på mig lite mod också.

2. Starta upp en egen klädbutik. Säkert äckligt mycket slit men i slutändan kan det vara värt det. Jag har en rysligt bra affärsidé hoho.

3. Ta en hel sommar och bara leva livet fullt ut, äta onyttigt, vara uppe sent eller aldrig gå och lägga sig, kika på så mycket solnedgångar och soluppgångar att man får ont i ögonen av den massiva tröttheten som följer, slösa pengar, vara barnslig och bara leva för dagen. Inte en helt omöjlig idé, men problemet är nog att hitta någon som vill flippa med mig fullt ut. Jag kan dock ha funnit en kandidat.

4. Ta dykarcertifikat. Att vara under vatten är underbart tycker jag. Jag är uppväxt i skärgården på en segelbåt kan man säga, och det har satt sina spår. Havet är otroligt på många sätt men ändå skrämmande. Kanske inte den bästa anledning men det är en bestående dröm som också måste upplevas! 

Eljest så finns det så mycket i livet jag vill uppleva som bara skulle låta idiotiskt så jag håller det för mig själv. Men det ligger ju en hel värld framför en som bara väntar på att få bli upplevd, så varför inte ta chansen. Nu ska jag inte låta som en moraltant men det gäller bara att göra det, utan att tänka efter vidare mycket, självfallet måste man ha någon slags planering och startkapital och vidare, men spontaniteten kan nog lätt försvinna med åren vilket är ytterst trist så man måste nog arbeta för att hålla igång gnistan ordentligt, även när det gäller små puttiga saker.

Slut för mig, nu är det sömndags och tillbaka till drömmarna återigen, ljuvligt ljuvliga nattsömn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback