Sanningen

Rättelse av inlägg: Jul jul strålande jul

Samvetet har jagat ifatt mig! Är jag en lögnare? Svar ja. Jag tror egentligen att jag ljuger lite smått om allt. Eller så är jag bara förvirrad och hungrig i detta ögonblick. Rättelsen lyder:

Jo, vi var hos min faster och hennes "sambo" som alla vet är de egentligen inte kära på riktigt, frågan är om det knappt tänder på varandra men de lever ihop för att de är bekvämt och ser fint ut utåt. För övrigt så bor faster på våning 4 och vi på våning 5 i ja, samma hus! Extremt påfrestande ibland, det må jag säga. Fasters sambo är egentligen riktigt seg, han är tråkig och skulle nog behöva en riktig omkörare för att komma igång med känslorna. Juste, min farmor var där också, hon är 97 år men beter sig som en 12- åring. Med andra ord är denna dam riktigt pigg om inte piggare än resterande släkten Strömbäck.  Jag älskar min farmor. Men detta eviga tjat om att:  "åhh det är ju så fantastiskt med farmor att hon lyckats bli så gammal, vill farmor ha en stol, ska vi hjälpa farmor, hur mår farmor, är farmor trött?" Förlåt, men det kan bli otroligt jävla tjatigt när kära farmor är viktigare än ens egna familj. För övrigt smakade maten EJ gott; köttbullarna var torra och smaklösa, janssons var berikad med minst 1 liter överflödig grädde och drycken var inte ens julmust utan påskmust! Påskmust mina vänner, påskmust? Visst, paketen var fina men det kusliga var att farmor fick mest paket av alla och hon är ju faktiskt först ut att vandra runt knuten, enbart jag som är förvirrad?

Så. Nästa stopp och nästa lögn ska vi också klara ut. Middag hos moster på juldagen, den enda friska personen där måste väl vara min lilla tös till kusin. Läskigt bortskämd men otroligt klok och snäll. Detta eviga dilemma vidare lilla Lina ska få ett glas champagne eller ej. Nu hade i alla fall värdparet förstått att Lina faktiskt kan dricka ett glas skumpa och att detta är okej. Lina är myndig, men det var det några som hade missat. Kusin + jag roade oss med att äta oss mätta på chips och dip då maten dröjde löjligt länge. I köket står min moster och skriker och gormar över att hon vill ha "frid" i köket när hon lagar. Hon får detta då min mosters man är en riktig mes. Alla vet att moster + man bara är tillsammans för att tillfredställa min kusin som för övrigt är 15 år fyllda och förstår precis allt vad som sker. De har skilda sovrum, vad betyder det?

Vi gästas också denna afton av min äldre kusin, min mosters tidigare barn som hon har tillsammans med en annan man (som för övrigt har kommit fram till att han gillar män och har en ny man). Min äldre kusin har också med sig sin flickvän som mår psykiskt dåligt tyvärr, hon har självmordstankar och kvällen snurrar runt hur hon mår och trivs i livet. Efter ett tag vid middagen kommer det traditionella bråket, veganer vs. icke- veganer. Vi får stå till svars för varför vi äter denna stackars kalkon och så skäller vi såklart på min äldre kusin som är vegan. Kvällen avslutas med en vit lögn som jag nämnde tidigare och jag slänger mig in i bilen till min bror som snällt kommer och hämtar mig. Erik är för övrigt inne på sin andra dag av "bakishet" och har ljugit ihop en historia om hur "upptagen" han är. Tillsammans far vi hemåt och diskuterar hur nästa jul kommer att bli. Förmodligen på samma vis men jag gillar det ändå på något läskigt vis. Vem behöver teve när det finns galna släktingar?

Nu kan jag sova gott i natt och vetskapen om att jag har talat sanning kommer att göra mig gott. Eller så kommer min onda själ brinna i helvetet för denna i detalj utförda redovsningen. (Ha i åtanke att jag har utlämnat de värsta bitarna).

Kommentarer
Postat av: The H !

haha.. fan va jag skulle velat sitta öga mot öga och höra dig berätta om din jul. Jag ser alla grimaser o kroppsrörelser framför mig :D Jag saknar dig min alldeles egna mård! och för er andra - JAjag är besatt av Linas blogg, och JA jag är här flera ggr om dagen.. tack för mig hej!

2006-12-27 @ 19:47:18
Postat av: Jessica

Som sagt ville bara kommentera att den här artikeln borde publiceras. Garvar lika mycket varje gång jag läser den. Och den är sann! Tror det är lika för alla bara att vi blundar för sanningen eftersom vi tror oss ha den perfekta julen för det måste vell julafton vara. eller...?

2007-01-04 @ 21:38:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback