Ikea är ett satans påhitt

Ikea en lördag klockan 14:00 är aldrig en bra idé. Jag inbillar mig att minsann är lite kul att vara där, mycket roliga prylar och billigt. Men nej, sanningen är den att hela ikea en lördag består enbart av barnfamiljer och par. Varför? Jo det ska jag säga, för att de precis har flyttat ihop, klart de ska inreda lägenheten tillsammans och vad kan passa bättre än ikea- möbler. Varför det passar så bra ska jag förklara mina vänner; ty ikea- möbler är äckligt billiga, in case of a break- up blir det därför inget tjaffs om vem som ska ha den där Billy- soffan eller Lars- hyllorna. (Förresten, är det Kamprad som har suttit och knittat ihop alla dessa übersexiga namnen?) Åter till ämnet, par som precis flytattat ihop och shoppar prylar på Ikea, 90 % av dem kommer att sluta ensamma med deras torsten- krukor och övriga ikea-vänner. Kalla mig skeptisk men sanningen är uppenbar. Då har vi klarat av det, och varför jag vet detta är att dessa "par" slår sig ner på plan 3 för att provsitta sofforna till deras trasiga hem. Då vet man hur det kommer att sluta. Punkt. Barnfamiljer, de bara är där. Kan det vara så simpelt? Jösses, nu blev jag verkligen konfundersam, vad i helvete gör barnfamiljer där inkl. alla knoddar? Grejen var just den också att Ikea är duktiga på att få en att må dåligt av att vara singel, herregud, de har till och med en egen parkering för familjer, varför!? Jag och Erik försökte nästla oss in men då kom det en stor gammal man i ulvmössa och sa att vi minsann inte fick ställa oss där. Nehe, tänkte jag.. Vad fan är vi då? Ett par? Nej. Syskon? Ja. Men en familj? Nej nej, vi kanske behövde ett överhuvud för att kunna vara en familj?
Vi kom in tillslut och det var sannerligen riktigt kul, stress, skrik, barn överallt och par överallt som tjaffsar om vilket porslin de ska köpa, herregud skiten kostar 59 kronor. Ta det bara? Och organiseringen var ju totalt av bara, frågan vi hela tiden ställde oss var den: Hur ska vi nånsin nånsin komma ut härifrån? Tänk er mardrömmen att behöva vara kvar en hel dag på Ikea. Det komiska är ju just det att människor verkligen tar en heldag, de fikar, handlar lite, äter huvudrätt, fikar, handlar lite och åker hem. Jämförelsebart med en heldag i Franska alperna, åka skidor, äta, åka skidor och återigen äta i backen. Skumt.. Nej fy, jag ogillar Ikea och ska härmed meddela detta till Kamprad och säga att han borde överväga idén att införa en parkering för oss extravaganta människor utan partners.

Fördelar: Lilla Kalle 4 hade kommit bort och vi fick oss ett rejält garv när han ropades ut i speakern. Haha, skadeglädje för fullo. Snutte då.. Hittade två stycken fina ramar, jag kan meddela att de hette "Djursholm". Bilresan, alltid kul att åka bil och flippa med idioten.

Nackdelar: Att köra vilse i förorten är jävligt obehagligt, jag trodde någon skulle beskjuta oss efter ett tag. Rondeller precis överallt och stenkross. Snurrdörren på ikea, läskigt slö och hackig. Trodde jag skulle bli fast därinne som ett vackert levande konstverk för alltid. 


Kommentarer
Postat av: Jessica

Din trogne läsare är tillbaka efter en kort mini semester till Dalarna. Gillar det du skrev om att nyblivna par köper ikea möbler, stämmer så jäkla bra tror jag, undermedvetet kanske man inte är beredd på att leva tillsammans resten av livet och köper därav ikeas billiga crap. Gjorde jag och Björn oxå i början, sen flyttade vi till sjöstaden med hopp om familj och då handlade vi för x antal tusen på mio istället och fick rejäla möbler i riktigt trä. Kan vi då ha bestämt oss innerst inne för att det är vi och vågade satsa mer?
Ända gången man kan åka till ikea är under dagtid på vardagarna och vad köper man? Jo en bunt servetter och lite ljus. Varför köpa allt det andra när 9 av 10 redan har samma sak??

2007-01-15 @ 23:41:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback