Det perfekta ätandet

Nej jag vet inte? Förvirringen är hög med tanke på allt fix som ska ha sig. Kläningen till studenten blir ett hemprojket, och en surprise.. Inbjudningar är skrivna men inte postade, jag förväntar mig en mängd lycka och pengar. Pengar sitter aldrig fel, och den som sa att man inte blir lycklig av pengar är förmodligen död så in i graven och idiotiskt. Bara vad jag tycker..

För alla er som jobbar vill jag meddela att jag nu är ledig, i sisådär en och en halv läcker vecka. Lovet börjar tidigt för dem som förtjänar det. Det kanske gynnade mig att gå ett år extra? Ligan är i skärgården så här sitter jag och gör absolut ingenting, lycka kan ibland vara att inte göra ett skit, det är något jag är väldig dålig på men då spattigheten alltid infinner sig på ett avskyvärt vis. Avskyvärt.

Så det här med mat, jag gillar mat. Och grunden till lycka är att äta, jämt. Tro nu inte att det rör sig om en ätstörning, det rör sig bara om glädje. Hela min familj är uppbyggd av att gilla mat, och det skadar inte då alla fyra är pytte (vilket jag å andra sidan inte riktigt förstår). Jag talar inte om skräpmat, jag talar om god vällagad mat, smörgåsar, glädje och mjölk. En vanlig dag hemma med Erik kan se ut såhär:

10: Stiger upp, har legat och snoozat och tänkt på frukost i ca 20 min. 10.10: Möter upp Erik i köket, han står i kylen och undersöker, jag sticker in huvudet och hjälper till. Kaffe slås på, ägg kokas och vi diskuterar det perfekta pålägget; ska man börja med salami eller blir det för starkt? Bör man börja med leverpastej, avsluta med salami och äta ägget emellanåt? Nja, eller ska man äta ägg tillsammans med salamismörgåsen, ta ett glas mjölk till detta för att sedan avsluta med leverpastej och kaffe? Förvirringen brukar nå sin kulmen ca 10.45. 11: Vi slår oss ner, äter och läser tidning. 12: Vi kollar på TV och klurar på den bästa lunchen, middagen eller nattmaten. En timme går och nu är vi vrålhungriga. Vi kör antingen på pannkakor eller något mer hälsosamt som mer bröd. 15: Här kommer det klassiska mellanmålet in; hårtbröd med skinka och ost, till det juice med sugrör eller mjölk. Här gillar vi mjölk. Här brukar dock Erik ta en paus i ätandet och vänta till middagen, till min stora besvikelse. 17: Nu börjar mättnaden övergå till mathunger, nu behöver vi varm mat. Under tiden maten fixas äter Erik bröd, ca fyra- 5 skivor går ner. 17.15: Terrorn i köket har pågått en kvart, vi raffsar åt oss allt vi kommer åt, äter, ber om mer, äter solrosfrön och funderar på den godaste maten. 18.30: Mat serveras, vi äter och jag funderar i tystnad på vad jag ska äta till frukost imorgon. 19.30: Erik och jag kollar på TV, mättnaden har nu övergått i ett sug, vi dividerar fram och tillbaka vad man är sugen på; är det godis? Nej det är vardag. Kan det vara bröd? Nej, jag har ätit fyra frallor redan. Riktigt god mat, typ revbenspjäll? Nää. Chips? Fy fan, icke! Pannkakor? Skulle kunna slinka ner.. Kex? Icke. Det slutar alltid med en timmes till debatt om vad man är sugen på. Ingen orkar gå ut och handla men det jag alltid kommer fram till är ölkorv, mjölk och kanske sushi. 22: Suget har övergått till brutal hunger. mat måste in, nu. Erik kirrar bröd, jag kirrar pålägg. Allt handlar om ett samarbete om ett sådant ätande som vi förespråkar ska kunna fungera så smidigt som möjligt. Det blir smörgås, möjligtvis skorpor. Mjölken är självklar i detta nattätande. 23: Jag går till sängs och funderar starkt på att ringa Erik runt 00:00 för ett matmöte i köket..

Idag avskyr jag:

Att laga mat själv, att dinera själv och att inte ha något vin hemma.

Kommentarer
Postat av: Terron

Låter som en dag som skulle passa mig!

2008-03-21 @ 18:33:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback