Att våga

Jag brukar oftast ha någon vettig natt- tanke att förmedla vid den här tiden, tveksam till det nu. Pratade lite med Chloe idag om att vi tänker för mycket. Vi analyserar, plockar isär, vrider och vänder och försöker komma underfund till varför allt är som det är. Jag vet inte om det är så negativt egentligen. Att ifrågasätta? Jag har alltid ifrågasatt; regler, människor, lärare och beslut. Många gånger gynnar det inte en själv. Under skoltiden generarade det i många utskällningar, sänkta betyg och utkastningar. Folk med makt gillar inte att man ifrågasätter. De idiotiska. Andra uppmuntrar en att ställa folk mot väggen och fråga. Jag kunde aldrig hålla käften under min skoltid, var något fel var jag tvungen att skrika ut det, att ta upp det och jag gjorde mitt bästa för att få igång en debatt om det. Jag visste att alla i klassen höll med mig, men de vågade inte yttra sig och jag fick ta  smällen. Den enda som ställde sig bakom mig var min trogna vapendragare Therese. Blev jag utslängd visste jag med säkerhet att hon skulle komma ut tre minuter senare baserat på exakt samma grund. Vi tyckte lika hon och jag, vi gjorde lika och vi stod emot auktoriteter som var orättvisa.. Det resuterade i samtal om disciplin, lydnad och uppkäftighet. Jag hade många sådana samtal, och varenda gång uppmuntrade mina föräldrar mig att ifrågasätta ännu en gång. Hela historien slutar med att jag till trots fick beröm till slut för min förmåga att ställa mig emot när något var orättvist, jag lade fram bevis och hade oftast rätt. Jag gick ut med toppbetyg.

Så kort och gott. Vad jag avskyr är personer utan pondus, som lever  deras liv, liv i orättvisor eller liv med olycka. Folk som vrider kappan efter vinden och som inte vågar stå upp för deras sak. Det spelar ingen roll vad det är, bara man vågar stå upp och ta smällen. Personer utan pondus försämrar ens självkänsla, man ska omge sig av människor med mod. Det vinner man på, även då det kan vara motigt ibland. Tänk på det ni. Träning tidigt imorn, dags för boken och sömnen.

Kommentarer
Postat av: Carro

bra skrivet (y) hatar allt som har med orättvisa att jag göra men just nu känns det faktiskt som det var länge sen jag verkligen stötte på någonting jag tog illa upp av, vilket är bra :)

Postat av: veronica dudas

Hej, tänkte bara påminna om att anmälningen till castingen görs senast på lördag om du vill ställa upp som modell!



Ha en bra dag och jag ber om ursäkt om jag störde!

Mvh Veronica Dudas

2009-04-02 @ 09:06:51
URL: http://veronicadudas.blogg.se/
Postat av: Lina

Veronica: Tack för påminnelsen!

2009-04-02 @ 10:39:44
Postat av: Lina

Tack Carro, skönt med lite medhåll ;)Skönt att du har undvikit såna situationer, alltid nåt att sträva efter!

2009-04-02 @ 10:40:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback